|
|
Test Fiata Sedici - 2007-03-27 14:27:45 |
Coraz wiêksza popularno¶æ SUV-ów sk³oni³a tak¿e Fiata do zaistnienia w tym segmencie. Nowy model nazywa siê Sedici i jest blisko spokrewniony z Suzuki SX4.
Fiat do¶æ pó¼no zacz±³ siê interesowaæ segmentem SUV, ale szybko nadrabia zaleg³o¶ci i ju¿ nied³ugo bêd± siê pojawiaæ kolejne tego typu konstrukcje. Nazwa nowego Fiata nie jest przypadkowa - Sedici to po w³osku szesna¶cie, czyli 4x4. Samochód powsta³ we wspó³pracy z Suzuki i podobnie jak SX4 produkowany jest na Wêgrzech.
Nadwozie:
Nowy Fiat wygl±da bojowo. Ma du¿y prze¶wit, wokó³ ca³ego samochodu zamontowano szerokie listwy z plastiku sprawiaj±ce wra¿enie masywno¶ci i solidno¶ci. Ten obraz dope³niaj± metalowe os³ony na przednim i tylnym zderzaku, które oczywi¶cie wykonane s± z plastiku. W zasadzie nadwozia Fiata i Suzuki ró¿ni± siê tylko detalami, charakterystycznymi dla ka¿dej z marek. Natomiast wnêtrza s± praktycznie identyczna, je¶li nie braæ pod uwagê innego logo na kierownicy. Deska rozdzielcza, jak i ca³e wnêtrze bardziej przypomina modele japoñskiej firmy. Wykonana jest z twardych, ale jako¶ciowo dobrych materia³ów. Kierowca i pasa¿er z przodu maj± miejsca pod dostatkiem. Podobnie jest z ty³u, ale pod warunkiem, ¿e przednie fotele nie s± maksymalnie odsuniête do ty³u. W innym przypadku ilo¶æ miejsca na nogi na tylnej kanapie drastycznie spada. Na szczê¶cie nad g³ow± jest go zawsze pod dostatkiem. Baga¿nik nie zachwyca pojemno¶ci±, bo oferuje zaledwie 270 litrów.
Silnik:
Fiat Sedici dostêpny jest na naszym rynku z dwoma silnikami. Benzynowy 1.6 l/ 107 KM jest konstrukcj± Suzuki i wspó³pracuje z 5-biegow± skrzyni± mechaniczn±. Natomiast wysokoprê¿ny to konstrukcja Fiata. Silnik 1.9 Multijet osi±ga moc 120 KM i powinien spalaæ ¶rednio 6,6 l/100 km.
Wra¿enia z jazdy:
Do pierwszych jazd testowych Fiat przygotowa³ samochody z silnikiem wysokoprê¿nym. Du¿y zapas mocy i spory moment obrotowy sprawiaj±, ¿e Sedici bardzo ¿wawo reaguje na peda³ gazu, a 6-biegowa skrzynia zapewnia niski ha³as nawet przy wy¿szych prêdko¶ciach. Zawieszenie jest sztywno zestrojone, co odbija siê na komforcie jazdy po drogach o niezbyt dobrej jako¶ci. Natomiast zawieszenie to pokazuje swoje plusy podczas jazdy w terenie. Sedici zachowuje siê poprawnie, nie ma tendencji do "bujania nadwozia" i mo¿na ca³kiem sprawnie pokonywaæ bezdro¿a, bo posiada prze¶wit 19 cm. Nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e nie jest to "terenówka", wiêc nie posiada reduktorów i blokad, wiêc wjazd w trudny teren mo¿e szybko zakoñczyæ nasza podró¿.
Uk³ad napêdowy ma trzy tryby pracy, które zmieniamy przyciskiem na tunelu obok hamulca rêcznego. 2WD - oznacza napêd na przednie ko³a, 4WD AUTO - napêd na tyln± o¶ jest do³±czany automatycznie przez sprzêg³o elektromagnetyczne, je¶li nast±pi po¶lizg przedniej osi i 4WD LOCK - napêd stale przekazywany na obie osie w proporcji 50/50. Funkcja ta jest aktywna tylko do prêdko¶ci 60 km/h.
Warto dodaæ, ¿e wszystkie wersje Sedici s± oferowane z napêdem 4x4.
Na naszym rynku dostêpne s± natomiast dwie wersje wyposa¿enia: Dynamic i Emotion. Podstawowy model 1.6 Dynamic kosztuje 57 900 z³, a 1.9 Multijet Dynamic - 72 900 z³.
JM
|
|
|
![]() |
|
|