Moto.net.pl - Nowy Jeep Cherokee - idealny "4x4 na co dzień" wchodzi na rynki świata
   Na stronie znajduje się:
   2723 zdjęc oraz 62 filmĂłw.  


  

      Aktualności
      Galerie
      Tuning
      Cars & Girls
      Dziewczyny
      Tapety na pulpit
      Lowrider
      Car Audio
      Drift
      Zloty
      Modele
      4x4
      Video

      Katalog stron
      Strona główna
      Szukaj
      Linki
      Banery i buttony
      Dla webmasterĂłw
      Redakcja
      Ogłoszenia Dębica






Nowy Jeep Cherokee - idealny "4x4 na co dzień" wchodzi na rynki świata



Nowy Jeep Cherokee pozostaje wierny swej legendzie napędu 4x4 - lecz ma teraz jeszcze lepsze własności jezdne i bogatsze wyposażenie komfortowe. Przyjmuje tak charakterystyczne dla Jeep'a surowe linie nadwozia i posiada w serii stały system napędu 4x4 Selec-Trac II. Jako opcja dostępny jest ekskluzywny wystrój wnętrza Luxury Leather Package.



"Nowy Jeep Cherokee to idealny 4x4 na co dzień." - mówi Michael Manley, wiceprezes Chrysler LLC ds. sprzedaży światowej, marketingu i rozwoju - "Połączenie sprawdzonego napędu 4x4 w średniej klasy SUV z opcjonalnym pakietem Luxury Leather Package oraz unikalne wyposażenie i rozwiązania powodują, iż jazda nowym Cherokee sprawia równie wielką przyjemność w warunkach miejskich jak i w tropikalnej dżungli."

W opcji Luxury Leather Package nabywca otrzymuje jednobarwną skórzaną tapicerkę siedzeń i boków przednich drzwi wykończoną szwem krytym oraz identycznie wykonane - uchwyt dla przedniego pasażera oraz wieko schowka konsoli. Obszyta skórą jest także rękojeść hamulca postojowego oraz gałka selektora biegów. Progi kabiny otrzymały nakładki ochronne ze stali nierdzewnej, a wykładziny dywanowe uzupełniono matami podłogowymi klasy Premium. Pakiet ten oferowany jest tylko na rynkach zagranicznych, tj. poza Ameryką Północną.

Oprócz zmiany wystroju wnętrza zastosowano ulepszone rozwiązania praktyczne, użytkowe i komfortowe. Nowością jest odsuwany całkowicie miękki dach Sky Slider™ otwierający nowego Cherokee na niebo. Czujnik deszczowy wycieraczek, funkcja szybkiego opuszczania/zamykania okien Express Up/Down oraz pamięć ustawienia foteli, lusterek zewnętrznych i radioodbiornika to kolejne elementy stale rosnącej listy wyposażenia opcjonalnego lub standardowego. Wyposażenie standardowe obejmuje teraz automatyczną klimatyzację, regulację położenia kolumny kierowniczej w pionie, luksusowe wykonanie kierownicy, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie regulowane okna (w tym opuszczane/podnoszone jednym naciśnięciem wyłącznika w drzwiach kierowcy), lampy przeciwmgielne oraz obręcze kół ze stopu aluminium.

Jeep Cherokee występuje w dwóch odmianach modelowych - Sport i Limited, a na rynkach międzynarodowych dostępny będzie już w 2008 roku.

Klasyczna linia marki Jeep
Na stylizację nadwozia nowego Cherokee bezpośredni wpływ wywarła ponad 65-letnia historia marki Jeep. Doskonale znane elementy - jak siedmioszczelinowa krata chłodnicy oraz trapezowe wnęki kół i solidność wyglądu sylwetki - podkreślają niezmiennie klasyczny styl tego pojazdu.

Obie odmiany - Cherokee Sport oraz Limited wyposażono w charakterystyczną, siedmioszczelinową kratę chłodnicy, która wraz z reflektorami tworzy jeden moduł, spełniający światowe wymogi w zakresie odporności zderzeniowej i ochrony pieszych w razie kolizji. Zespolone światła główne mieszczą reflektory halogenowe i seryjne lampy przeciwmgielne. Cały pas przedni lakierowany jest seryjnie na kolor nadwozia.

Patrząc z boku - Jeep Cherokee wygląda potężnie i solidnie - dzięki masywnym panelom karoserii oraz wysokiej linii okien. Odsunięte na krańce bryły pojazdu koła i trapezowe błotniki nadają sylwetce dodatkowej mocy. W obu wersjach Cherokee nadkola lakierowane są w kolorze nadwozia. Wyróżnieniem modelu Sport są boczne listwy w kolorze szaro-brązowym Dark Slate, a modelu Limited - listwy chromowane, obie oznaczone plakietką "CHEROKEE". Pod krawędzią wydłużonej maski silnika, w miejscu styku z błotnikiem, krawędzią drzwi przednich oraz słupkiem przednim "A" - umieszczono siedmiodzielny wlot powietrza. Aby zwiększyć pojemność wnętrza, koło zapasowe przeniesiono pod podłogę przedziału bagażowego.

Jedyny w swoim rodzaju, w pełni otwierany, miękki dach Sky Slider Nowy Jeep Cherokee to także przyjemność jazdy "z wiatrem we włosach", gdy jedyny w swoim rodzaju, miękki dach Sky Slider odsuwa się całkowicie lub częściowo za jednym naciśnięciem przycisku. Powłoka Sky Slider wykonana jest z wodoodpornej tkaniny akrylowej (podobnie jak miękki dach w kabriolecie) i mocowana w specjalnie uszczelnionych prowadnicach, zmniejszających hałasy opływającego powietrza, posiada również zabezpieczenie przeciw przycięciu palców (mechanizm zatrzymuje ruch dachu w przypadku napotkania przeszkody). Dach Sky Slider dostępny jest w modelach Cherokee Sport i Limited jako opcja wyposażenia.

Proste i funkcjonalne lecz komfortowe wnętrze
Wnętrze nowego Jeep'a Cherokee zaprojektowano w sposób nieskomplikowany i funkcjonalny - pod kątem obszerności, wygody i funkcjonalności. Nowe wnętrze Cherokee zaprojektowaliśmy pod kątem znacznie większych możliwości" - - mówi Thomas Hausch, wiceprezes Chrysler LLC ds. sprzedaży światowej - "Opcja Luxury Leather Package to nie wszystko. Pięcioosobowe wnętrze łatwo przekształcić w funkcjonalną przestrzeń ładunkową po złożeniu ‘na płasko' siedzeń tylnych i fotela przedniego pasażera. System multimedialny MyGIG™ z nawigacją, czujnik deszczu wycieraczek, tapicerka tkaninowa siedzeń YES Essentials czy pamięć ustawienia foteli to tylko kilka przykładów przemyślanego wyposażenia nowego Cherokee."

Składane na płasko w proporcji 60/40 tylne siedzenia oraz opcja płaskiego składania przedniego fotela to rozwiązania idealne dla przewozu długich przedmiotów, ale także w przypadku imprez w plenerze. Oparcia tylnych siedzeń można odchylać dla większego komfortu podróżowania. Przednie i tylne siedzenia - jednobarwne w wersji Sport, a dwubarwne w wersji Limited - są głęboko profilowane by lepiej i bezpieczniej "trzymać" osoby w nich siedzące. Lepsze podparcie ud kierowcy i pasażera zapewniają wydłużone siedziska przednich foteli, które zyskały również poszerzone oparcia. Tkaninowe pokrycia siedzeń stanowią seryjne wyposażenie wersji Cherokee Sport; standardem dla Cherokee Limited jest tapicerka siedzeń z materiału YES Essentials - plamo-odporna i antystatyczna tkanina nowej generacji, która nie chłonie obcych zapachów, wytrzymuje wielokrotne czyszczenie (nawet w tym samym miejscu) i wykazuje ogromną odporność na zużycie przez cały okres eksploatacji pojazdu. Tapicerka skórzana oraz podgrzewane fotele przednie dostępne są w modelu Limited jako opcja wyposażenia.

Czteroramienne koło kierownicy leży wygodnie i pewnie w dłoniach. Kierownica w wersji Limited ma obszycie skórzane i przyciski sterowania funkcjami centrum informacyjnego EVIC oraz funkcjami audio. Regulacja pionowa położenia kolumny kierownicy należy do wyposażenia seryjnego obu wersji.

Poczucie obszerności wnętrza daje nowy, dwubarwny wystrój tablicy przyrządów. Zestaw wskaźników obejmuje cztery "zegary" o biało-czarnych tarczach i pomarańczowych wskazówkach oraz dostępny opcjonalnie - zintegrowany wyświetlacz EVIC.

W konsoli środkowej - wykończonej na czarno w modelu Sport i metalizowanej (Satin Silver) w wersji Limited - mieszczą się pokrętła układu ogrzewania i klimatyzacji (HVAC), wyloty nawiewu powietrza, radioodtwarzacz oraz panel wyłączników. Po raz pierwszy w Cherokee dostępny jest system multimedialny MyGIG wraz z ośmioma głośnikami klasy Premium i subwooferem. Do seryjnego wyposażenia obu odmian nowego Cherokee należy klimatyzacja automatyczna z filtrem powietrza kabinowego. Jest tam również wyłożona gumą półeczka na telefon komórkowy, palmtop lub drobne monety. Niewielki schowek znajduje się także po lewej stronie kolumny kierownicy.

Systemy audio i nawigacji
Wśród dostępnych w nowym Cherokee systemów audio istotne miejsce zajmuje nowoczesny zestaw multimedialny MyGIG z wbudowanymi systemami nawigacji, audio, video oraz komunikacji. MyGIG sterowany jest poprzez ekran dotykowy lub komendy głosowe (system potrafi rozpoznawać ponad 100.000 słów) i posiada dysk twardy o pojemności 20 GB do przechowywania plików muzycznych i zdjęciowych. Integralna funkcja Music Jukebox z bazą danych Gracenote pozwala automatycznie uzupełniać pliki muzyczne o tytuł, nazwisko wykonawcy i inne informacje. Utrwalić można ponad 1600 utworów, tj. ponad 100 godzin muzyki - a także nagrywać krótkie wiadomości głosowe. System nawigacji umożliwia dokonywanie alternatywnych kalkulacji tras przejazdu i wyświetlanie trójwymiarowych map drogowych na ruchomym, kolorowym ekranie TFT (Thin Film Transistor) o przekątnej 6,5-cala (165 mm), posiadającym idealny na środek tablicy przyrządów poziomy kąt widzenia 1800. Wszystkie oferowane dla nowego Cherokee radia wyposażone są w gniazdka wejściowe o średnicy 3,5 mm do przyłączenia zewnętrznego odtwarzacza MP3. W skład systemu audio Infinity Premium Sound System wchodzi ośmiokanałowy wzmacniacz o mocy 368 Watt oraz dziewięć głośników, w tym 6,5-calowy subwoofer.

Pojemność ładunkowa i użyteczność
W przedziale bagażowym Cherokee przewidziano dogodne rozwiązania ułatwiające korzystanie z obszernej przestrzeni ładunkowej. Po obu stronach bagażnika znajdują się zaczepy mocowania przewożonego ładunku, a w lewym boku umieszczono schowek na podnośnik, narzędzia i klucz do kół. Podłogę bagażnika stanowi zamykany na zatrzaski, odwracalny panel z wykładziną dywanową, pod którym znajduje się kryty, wodoodporny pojemnik o głębokości 10 centymetrów - idealny do pomieszczenia zabłoconych kaloszy lub przewozu sadzonek.

Sprawdzony silnik V-6 o pojemności 3,7 litra
Jednostka V-6 SOHC o pojemności 3,7-litra charakteryzuje się wysoką kulturą pracy oraz "sprawdzoną w akcji" trwałością. Jej moc wynosi 151 kW (205 KM) przy 5200 obr/min, a moment obrotowy 314 Nm przy 4000 obr/min. Dzięki modernizacji systemu rozrządu i komór spalania uzyskano wzrost momentu obrotowego przy niskiej prędkości obrotowej, zwiększenie płynności pracy na biegu jałowym oraz obniżenie głośności. Precyzyjny system elektronicznego sterowania przepustnicą (ETC) zapewnia szybsze i bardziej wyczuwalne reakcje na ruchy pedału przyspieszenia. Do ograniczenia zużycia paliwa przyczynia się także system recyrkulacji spalin (EGRV).

Ekonomiczny i potężny silnik 2.8L CRD
Dostępny silnik wysokoprężny to 16-zaworowy turbodiesel common rail o pojemności 2,8 litra z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC) i mocy 130 kW (177 KM DIN) przy 3800 obr/min. Dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii kierownic (VGT) oraz szybkiej reakcji na otwarcie przepustnicy silnik ten plasuje Cherokee na pozycji lidera swej klasy pod względem wartości momentu obrotowego- 460 Nm przy 2000 obr/min, zdolności uciągu - do 2800 kg oraz zasięgu bez tankowania - 725 km.

W porównaniu z poprzednio stosowaną jednostką o tej samej pojemności, turbodiesel 2.8 CRD odznacza się niższą o około 6 procent masą własną oraz zwiększoną trwałością zębatego paska rozrządu (do 140.000 km). Układ zasilania pracuje pod ciśnieniem roboczym 2000 bar i wyposażony jest we wtryskiwacze piezoelektryczne, podnoszące sprawność jego działania. Stalowy, kuty wał korbowy posiada osiem przeciwciężarów - o cztery więcej niż poprzednio. Na obniżenie hałasów drgań i wibracji (NHV) wpływa także zastosowanie strukturalnej miski olejowej.

Sprężarka VGT ma teraz elektroniczny, zamiast pneumatycznego siłownik kierownic, co powoduje szybszy start "na zimno" i wzrost obrotów z biegu jałowego - ograniczając w ten sposób efekt turbodziury oraz podwyższając moment obrotowy silnika zarówno w dolnym jak i górnym zakresie obrotów.

Nowy system stałego napędu 4x4
Wyposażeniem seryjnym nowego Cherokee Sport oraz Limited jest system stałego, aktywnego (tj. działającego w razie potrzeby) napędu 4WD Selec-Trac II - który ma zdolność przewidywania i zapobiegania poślizgowi kół - zanim zjawisko to wystąpi. Selec-Trac II jest przydatny w różnorodnych sytuacjach drogowych, m.in. jazdy na suchych nawierzchniach, czego z reguły nie zaleca się w konwencjonalnym przypadku dołączanego napędu 4x4.

System ten może pracować w idealnym dla ciągłego użytkowania trybie "4WD Auto", umożliwiającym samoczynny rozdział mocy pomiędzy oboma osiami w zależności od bieżących warunków drogowych - zapewniając optymalne własności trakcyjne pojazdu. Do jazdy po stromych zboczach, w gorszym terenie lub na podłożu o minimalnej trakcji służy tryb redukcyjny "4WD Low", w którym następuje 2,72-krotne zwiększenie oddawanego momentu obrotowego i zblokowanie zespołu sprzęgłowego.
Załączanie trybów pracy 4WD Auto i 4WD Low odbywa się przy użyciu elektronicznego przełącznika na konsoli, a trybu Neutral (Luz) za dodatkowym przyciskiem. System Selec Trac II stanowi wyposażenie standardowe obu odmian modelowych nowego Jeep'a Cherokee.

Manualna i automatyczna skrzynia biegów
W zależności od jednostki napędowej, w nowym Cherokee oferowane są trzy skrzynie przekładniowe: manualna sześciostopniowa, automatyczna pięciostopniowa i automatyczna czterostopniowa.

Sześciostopniowa skrzynia manualna stanowi wyposażenie standardowe wersji Sport i Limited napędzanych silnikiem 2.8L CRD. Odznacza się wysoką sprawnością zmiany przełożeń, cichą pracą oraz wysoką trwałością. Zsynchronizowane są wszystkie biegi, łącznie ze wstecznym. Ruchy selektora są krótkie i nie wymagają wysiłku w efekcie zastosowania wielostożkowych synchronizatorów dla biegów 1-4, synchronizatorów trójstożkowych dla biegów 1 i 2 oraz dwustożkowych - dla 3 i 4. Koła tych biegów wraz z synchronizatorami umieszczono na wałku pośrednim, co obniża bezwładność i ułatwia załączanie przełożeń. Niezwykle trwałe materiały najnowszej generacji, z których wykonano synchronizatory zapewniają stały współczynnik tarcia przez cały okres eksploatacji przekładni. Dla zwiększenia precyzji zmiany przełożeń zastosowano wieloszynowy układ przełączania, a dla wyciszenia hałasów mechanicznych koła zębate wykonano z wielokrotnie hartowanej stali. Zintegrowana z obudową sprzęgła, dwuczęściowa obudowa skrzyni biegów z aluminium zapewnia znaczną sztywność całego zespołu przy niewielkiej masie własnej.

Dla pojazdów z silnikiem 2.8L CRD opcją wyposażenia jest identyczna jak w samochodzie Jeep Grand Cherokee pięciostopniowa przekładnia automatyczna typu W5A580, której modernizacja polega m.in. na podwyższeniu ogólnej kultury pracy.

Standardowym wyposażeniem dla pojazdów napędzanych silnikiem benzynowym V-6 o pojemności 3,7 litra jest czterostopniowa przekładnia automatyczna o zmiennym ciśnieniu układu hydraulicznego, umożliwiająca zauważalne obniżenie zużycia paliwa.

Nowe zawieszenie przednie i układ kierowniczy
Na wyższą jakość i pewność prowadzenia oraz komfort jazdy wpływa nowa konstrukcja niezależnego zawieszenia przedniego, pięciodrążkowego zawieszenia tylnego, a także wspomagany hydraulicznie, zębatkowy mechanizm kierowniczy. Niezależne zawieszenie przednie oparte na trapezowych wahaczach poprzecznych i sprężynach śrubowych zapewnia wyczucie kontaktu kół z podłożem w stopniu nieosiągalnym w przypadku typowego układu kolumn resorujących. Stabilizator drążkowy pozwala ograniczać przechyły nadwozia podczas ciasnych skrętów i gwałtownych manewrów, a dzięki znacznemu skokowi zawieszenia i odpowiednio dobranej twardości odbojów wzrósł ogólny komfort jazdy. Optymalną sztywność zawieszenia przy minimalnym poziomie hałasów, drgań i wibracji (NVH) zapewnia mocowanie górnych wahaczy do podłużnicy przedniej struktury karoserii. Nowe pięciowahaczowe zawieszenie tylne złożone z wahaczy górnych i dolnych oraz drążka prowadzącego zapewnia zwiększoną sztywność poprzeczną oraz lepsze wyczucie zachowania się pojazdu na drodze. Sztywna oś tylna pozwala utrzymać stałą charakterystykę kierowalności i stabilności pojazdu ciężej załadowanego, w tym także podczas holowania przyczepy.

Konieczność zapewnienia wysokiego komfortu i pewności prowadzenia konstruktorzy nowego Cherokee potraktowali bardzo poważnie. Wspomagana hydraulicznie zębatkowa przekładnia kierownicza pozwala dobrze wyczuć pracę układu, a zwrotność pojazdu jest zbliżona do wartości osiąganych przez pojazdy o krótszym rozstawie osi.

System Hill Descent Control

Skonstruowany przez inżynierów Jeep'a dla nowego Grand Cherokee system Hill Descent Control dostępny jest także w nowym Cherokee. HDC daje podobny efekt jak skrzynka rozdzielcza z reduktorem terenowym 4:1 - skojarzona z manualną przekładnią sześciostopniową w samochodzie Jeep Wrangler Rubicon. Układ ten pozwala zjeżdżać ze wzniesień z 6 prędkościami w sposób kontrolowany.

HDC działa w trybie 4WD Low (po włączeniu reduktora) i zapewnia łatwiejszą oraz bardziej precyzyjną kontrolę prędkości zjazdu ze wzniesienia niż w przypadku stosowania samych tylko hamulców. System opiera się na elektronicznym dozowaniu siły hamowania kół jezdnych jako elementu wspomagającego zjawisko hamowania silnikiem na niskim biegu poprzez reduktor terenowy. W odróżnieniu od rozwiązań konkurencyjnych, HDC w Cherokee umożliwia płynną zmianę prędkości jazdy oraz przyspieszanie i zmniejszanie tempa jazdy bez konieczności wyłączania systemu - a także powrót do zaprogramowanej fabrycznie prędkości po zwolnieniu przez kierowcę pedału przepustnicy lub hamulca.

Założeniem działania systemu HDC jest możliwie płynne osiąganie zaprogramowanych prędkości - nawet w przypadku ruszania pojazdem zatrzymanym na podłożu śliskim o bardzo stromym kącie nachylenia.

Hill Descent Control stanowi wyposażenie seryjne wszystkich wersji nowego Jeep'a Cherokee, wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów.

System Hill Start Assist
System Hill Start Assist jest nowością w gamie Cherokee. Zadaniem systemu HSA jest umożliwienie łatwego i płynnego ruszania pojazdem pod górę. Po zwolnieniu pedału hamulca ciśnienie w układzie hamulcowym utrzymywane jest jeszcze przez dwie sekundy, po czym stopniowo zmniejszane w momencie naciskania przez kierowcę pedału gazu. HSA jest niezwykle przydatny w jeździe miejskiej - ale także terenie - gdy trzeba pokonywać strome pagórki i wzniesienia.

System Hill Start Assist stanowi wyposażenie seryjne wszystkich wersji nowego Cherokee.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i zabezpieczenia

"Nowy Jeep Cherokee posiada 30 systemów zabezpieczeń i bezpieczeństwa." - powiedział Frank Klegon, wiceprezes Chrysler LLC ds. rozwoju produktu - "Ponieważ lepsze technologie plus szersza gama standardowych i opcjonalnych rozwiązań oznacza większy spokój ducha dla naszego klienta."

Lista elementów z zakresu bezpieczeństwa i zabezpieczeń Jeep'a Cherokee jest coraz dłuższa i obejmuje:

Wielostopniowe poduszki powietrzne
System przeciwblokujący kół ABS z systemem detekcji pogorszonego podłoża
System kontroli trakcji w całym zakresie prędkości
Elektrycznie sterowane okno dachowe / dach Sky Slider z zabezpieczeniem przycięcia palców (auto-reverse)
Elektrycznie sterowane okno drzwi kierowcy z zabezpieczeniem auto reverse
System sygnalizacji niezapiętego pasa kierowcy BeltAlert
Wspomaganie hamowania awaryjnego
Blokadę automatycznej skrzyni przekładniowej (zwolnienie wymaga wciśnięcia pedału hamulca)
System kotwiczenia fotelików dziecięcych ISOFIX
Blokadę "dziecięcą" zamków tylnych drzwi
Strefy kontrolowanego zgniotu
Degresywny ogranicznik napięcia pasów bezpieczeństwa
System zapobiegania wywróceniu się pojazdu ERM
Program stabilizacji toru jazdy ESP
Bezpieczną kolumnę kierownicy
System reakcji powypadkowej EARS
Regulację wysokości górnego punktu kotwiczenia przednich pasów bezpieczeństwa
System kontroli zjazdu HDC
System wspomagania ruszania pod górę HSA
Wewnętrzne zabezpieczenia przeciw urazom głowy
Profile kolanowe
Ulepszoną poduszkę powietrzną pasażera (Low Risk Deployment Air Bag)
Czujnik przeszkód na drodze cofania ParkSense
Czujnik deszczu wycieraczek
Zdalne sterowanie zamkiem centralnym w kluczyku zapłonu
Klatkę bezpieczeństwa nadwozia
Napinacze wstępne pasów bezpieczeństwa (tylko dla foteli przednich)
Immobilizer silnika Sentry Key
Belki wzmacniające w drzwiach bocznych
Boczne kurtynowe poduszki powietrzne
System kontroli ciśnienia w ogumieniu TPM
Zestaw głośnomówiący telefonii komórkowej UConnect
Alarm przeciwkradzieżowy.


Marka Jeep
Historia marki Jeep oraz jej dominacji w segmencie pojazdów typu SUV trwa już ponad 65 lat - a oferta nowoczesnych i wszechstronnych pojazdów o napędzie 4x4 należy do najlepszych w tym segmencie. Przez cały ten czas to właśnie mistrzostwo, autentyczność, swoboda i duch przygody stały się wartościami podstawowymi Jeep'a i jego znakiem rozpoznawczym we wszystkich krajach świata.

Jeep oferuje obecnie pełny wybór modeli, których liczba wzrosła z trzech do siedmiu w okresie ostatnich pięciu lat. Gama pojazdów tej marki rozciąga się od modelu Compass, najbardziej oszczędnego pod względem zużycia paliwa w kategorii SUV - aż do potężnego siedmioosobowego Commandera. Wszystkie oferowane dzisiaj pojazdy marki Jeep dostępne są z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi oraz w wersjach dla ruchu prawo- i lewostronnego. Dwa spośród najlepiej sprzedających się pojazdów koncernu Chrysler LLC na rynkach światowych to produkty Jeep'a: Grand Cherokee oraz Cherokee.

DANE TECHNICZNE
Nowy Jeep Cherokee
Informacje ogólne
Nadwozie zamknięte, 5-drzwiowe typu SUV
Zakład produkcji Toledo Assembly Plant, Toledo, stan Ohio, USA.

Silniki

Benzynowy o pojemności 3,7 litra

Przeznaczenie dla wersji Cherokee Sport i Limited
Rodzaj V-6, SOHC, chłodzony cieczą, wałek wyrównoważający
Pojemność skokowa 3700 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 93,0 x 90,8 mm
Rozrząd 12-zaworowy SOHC, napęd łańcuchowy, popychacze hydrauliczne
Wtrysk paliwa sekwencyjny, wielopunktowy, bezpowrotowy
Konstrukcja kadłub żeliwny, głowice cylindrów aluminiowe
Stopień sprężania 9,7 : 1
Moc maksymalna 151 kW (205 KM DIN) przy 5200 obr/min (55,4 KM/l)
Moment maksymalny 314 Nm przy 4000 obr/min
Maksymalna prędkość obrotowa 6000 obr/min, ograniczona elektronicznie
Zalecane paliwo benzyna bezołowiowa min. LO 87 RON
Kontrola emisji spalin jeden główny i dwa pomocnicze trójdrożne katalizatory utleniające, 4 sondy lambda, układ recyrkulacji spalin EGR, właściwości silnika
Norma emisji spalin Euro IV

Turbo Diesel (CRD) o pojemności 2,8 litra

Przeznaczenie dla wersji Cherokee Sport i Limited
Rodzaj rzędowy 4-cylindrowy, turbodoładowany
common rail Diesel z intercoolerem
Pojemność skokowa 2768 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 94,0 x 100,0 mm
Rozrząd 16-zaworowy DOHC, napęd paskiem zębatym, hydrauliczne kasowanie luzów zaworowych
Wtrysk paliwa bezpośredni Common Rail III generacji, ciśnienie robocze 1600 bar
Konstrukcja kadłub i głowica zaworów żeliwne, wał korbowy stalowy, kuty
Stopień sprężania 17,5 : 1
Moc maksymalna 130 kW (177 KM DIN) przy 3800 obr/min (63,2 KM/l)
Moment maksymalny 460 Nm przy 2000 obr/min (przekładnia automatyczna)
Maksymalna prędkość obrotowa 4300 obr/min, ograniczona elektronicznie
Zalecane paliwo Eurodiesel (niskosiarkowe)
Kontrola emisji spalin układ recyrkulacji spalin EGR, katalizator utleniający, filtr cząstek stałych DPF (opcja)
Norma emisji spalin Euro IV

Skrzynie przekładniowe i przeniesienie napędu

Automatyczna przekładnia czterostopniowa - typ 42RLE

Przeznaczenie dla silnika benzynowego 3.7L V-6
Rodzaj 4-stopniowa przekładnia automatyczna
z nadbiegiem, adaptacyjne sterowanie
elektroniczne, elektroniczna modulacja
przekładni hydrokinetycznej
Przełożenia
Bieg 1 2,84
Bieg 2 1,57
Bieg 3 1,00
Bieg 4 0,69
Wsteczny 2,21
Przekładnia główna 3,73

Manualna sześciostopniowa typ NSG370

Przeznaczenie dla silnika 2.8L turbodiesel CRD
Rodzaj 6-stopniowa przekładnia manualna
z nadbiegiem, mechanizm wieloszynowy, całkowicie zsynchronizowana
Przełożenia
Bieg 1 4,46
Bieg 2 2,61
Bieg 3 1,72
Bieg 4 1,25
Bieg 5 1,00
Bieg 6 0,84
Wsteczny 4,06
Przekładnia główna 3,21


Automatyczna pięciostopniowa - typ W5A580

Przeznaczenie dla silnika 2.8L turbodiesel
Rodzaj 5-stopniowa przekładnia automatyczna z nadbiegiem, adaptacyjne sterowanie elektroniczne, elektroniczna modulacja sprzęgła hydrokinetycznego
Przełożenia
Bieg 1 3,59
Bieg 2 2,19
Bieg 3 1,41
Bieg 4 1,00
Bieg 5 0,83
Wsteczny 3,16
Przekładnia główna 3,21


Skrzynka rozdzielcza Selec-Trac II

Przeznaczenie standard dla wszystkich odmian modelowych
Typ i rodzaj MP3022, dwustopniowa, adaptacyjna, stały napęd na cztery koła
Tryby pracy 2WD, 4WD Auto, Neutral, 4WD Low
Przełożenie reduktora 2,72 : 1
Rozdział mocy (przód/tył) 42/58 procent w trybie 4WD Auto
50/50 procent w trybie 4WD Low

Zawieszenie

Przednie niezależne, wahacze trapezowe SLA, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów.
Tylne wielowahaczowe (wahacze górne i dolne, drążek prowadzący), oś sztywna, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów.

Układ kierowniczy

Rodzaj przekładnia zębatkowa, wspomaganie hydrauliczne
Przełożenie całkowite 17,36 : 1
Średnica zawracania 10,83 m (pomiędzy krawężnikami)
Ilość obrotów kierownicy 3,42 (pomiędzy położeniami skrajnymi)

Koła i ogumienie

Cherokee Sport
Obręcze lekki stop aluminium
Rozmiar 16 x 7 cali
Ogumienie P235/70R16, wielosezonowe
Koło zapasowe kompaktowe; pełnowymiarowe w opcji wyposażenia
Limited (standardowe)
Obręcze lekki stop aluminium
Rozmiar 17 x 7 cali
Ogumienie P235/65R17, wielosezonowe
Koło zapasowe kompaktowe; pełnowymiarowe w opcji wyposażenia

Limited (opcja)
Obręcze lekki stop aluminium
Rozmiar 18 x 7 cali
Ogumienie P235/60R18, wielosezonowe
Koło zapasowe kompaktowe; pełnowymiarowe w opcji wyposażenia

Układ hamulcowy

Hamulce przednie
Rodzaj tarcze wentylowane O 302 x 28 mm
Zaciski hamulcowe O 66 mm pływające, jednotłoczkowe
Powierzchnia czynna 355,3 cm2

Hamulce tylne
Rodzaj tarcze wentylowane O 316 x 12 mm
Zaciski hamulcowe O 48 mm pływające, jednotłoczkowe
Powierzchnia czynna 334,5 cm2

Systemy
Wspomagania siłownik podciśnieniowy, 2-membranowy
ABS standard - wraz z systemem detekcji pogorszonego podłoża
Kontroli trakcji standard
EBD standard
ESP standard

Wymiary i pojemności
(w milimetrach i litrach)

Długość całkowita 4493
Szerokość całkowita 1839 (bez lusterek bocznych)
Wysokość całkowita 1797 (wraz z bagażnikiem dachowym)
Rozstaw osi 2694
Rozstaw kół przednich/tylnych 1549 / 1549
Prześwit poprzeczny 189
Kąt najazdu 28,20 ze spojlerem przednim, 35,00 bez spojlera
Kąt zejścia 30,00
Kąt rampowy 21,70
Współczynnik oporu powietrza 0,404


Wnętrze
Ilość miejsc dwa z przodu i trzy z tyłu


Z przodu
Przestrzeń na głowę 1024
Przestrzeń na nogi 1036
Szerokość na poziomie ramion 1449
Szerokość na poziomie bioder 1338

Z tyłu
Przestrzeń na głowę 1027
Przestrzeń na nogi 982
Przestrzeń kolanowa 34
Szerokość na poziomie ramion 1436
Szerokość na poziomie bioder 1229

Pojemność ładunkowa
Za siedzeniem/oparciem tylnym 419 litrów (ISO)
Po złożeniu tylnych siedzeń 1404 litry (ISO)

Masy i pojemności
(w kilogramach i litrach)

2.8L CRD 3.7L V-6
Masa własna 1980 1935
Masa dopuszczalna 2520 2540
Zdolność uciągu 2800 2800
Masa przyczepy z hamulcem pomocniczym 2800 2800
Masa przyczepy baz hamulca 750 750
Maksymalny nacisk dyszla 140 140
Nośność bagażnika dachowego 68 68
Pojemność zbiornika paliwa 70 70
Pojemność układu olejowego silnika (z nowym filtrem) 6,0 4,7
Pojemność układu chłodzenia silnika 13,4 13,25
Uwaga: masa własna bez kierowcy i bagażu (75 kg).

Zużycie paliwa (w l/100 km wg EU)

2.8L CRD / man 2.8L CRD / auto 3.7L
Cykl miejski 10,8 12,2 16,9
Cykl pozamiejski 7,3 7,8 8,9
Zużycie średnie 8,6 9,4 11,7
Zawartość CO2 w spalinach (średnio) g/km 228 250 283

Jeep Cherokee 2008

Historia

Od 1941 roku nazwę Jeep nosi gama pojazdów wszechstronnego przeznaczenia o solidnej i wytrzymałej konstrukcji, stworzonych do celów wojskowych - a po roku 1945 konsekwentnie modernizowanych pod kątem najróżniejszych zastosowań cywilnych. Jeep Cherokee 2008 jest najnowszą ilustracją charakteru tej marki i reprezentuje najdoskonalsze rozwiązania w swych dziejach. Aby jednak docenić znaczenie jego rodowodu należy wrócić do początków marki Jeep.

Analizując sytuację na scenie europejskiej w roku 1940, dowództwo armii USA sformułowało pilne zapotrzebowanie na nowego typu lekki pojazd rozpoznawczy. Tego rodzaju konstrukcja, znana dzisiaj jako Jeep 4x4 powstała w czasie zaledwie trzech miesięcy, a na jej produkcję rozpisano wstępny przetarg o wartości ówczesnych 175.000 $, do którego zaproszono 135 firm. Akces do programu "Samochód Zwiadowczy dla Armii" zgłosiło tylko trzech producentów - Willys-Overland z Toledo, Ford Motor Company z Detroit oraz American Bantam z miejscowości Butle w Pensylwanii - każdy z własnym prototypem pojazdu. Przetarg wygrał Willys-Overland i zdobył pierwszy kontrakt na 16.000 sztuk - lecz do budowy standardowych pojazdów Jeep MA / MB wykorzystano najlepsze rozwiązania wszystkich trzech prototypów zgłoszonych do przetargu.

Zaletami, jakie Jeep wykazywał w trakcie działań wojennych zainteresował się projektant przemysłowy z Milwaukee o nazwisku Brooks Stevens, który w swoim artykule prasowym zgłosił pomysł powojennej produkcji samochodów osobowych na bazie pojazdu Jeep. Pomysł ten podjął główny inżynier Willys-Overlanda Delmar "Barney" Roos, po czym zatrudnił Stevensa jako konsultanta, powierzając mu opracowanie koncepcji powojennej produkcji w tej firmie. Nad projektami nowych samochodów osobowych Willys'a, Stevens zaczął pracować już w roku 1943.

Na początku 1944 roku, zanim jeszcze koncepcje te zaczęły nabierać oficjalnego kształtu, Delmar Roos wezwał pilnie Stevensa do Toledo. Oto do Willys-Overlanda na stanowisko prezesa zarządu przeszedł z Forda Charles Sorensen, specjalista od spraw produkcji, zwany w branży "Żelaznym Charlie" i Roos obawiał się wymiany swojego zespołu konstruktorów - w tym i Stevensa - na ludzi Forda. Lecz już przy pierwszym spotkaniu nowy prezes i Stevens szybko znaleźli wspólny język, dając początek wieloletniej przyjaźni. Sorensen podwoił pensję projektanta z Milwaukee i poprosił, by został w Toledo jeszcze kilka dni. Uradowany Stevens obiecał pozostać w fabryce aż do wiosny.

Na niezwłocznie zwołanej naradzie konstruktorów Sorensen skreślił wszystkie plany produkcji samochodów osobowych Willysa widząc większą szansę na sukces w idei budowy pojazdów osobowo-ciężarowych na tej samej platformie, adresowanych do szerszego kręgu nabywców i pozwalających zwiększyć obroty firmy - a nie tylko w tworzeniu cywilnych wersji ‘militarnego' Jeep'a. Stevens przystąpił do projektowania raz jeszcze, zaczynając od słynnych dziś - pionowo dzielonego grilla chłodnicy i charakterystycznych reflektorów - dzięki którym "Jeep" stał się powszechnie rozpoznawalnym samochodem na świecie.

Pierwsze projekty późniejszego Jeep'a Station Wagon musiały uwzględniać ograniczenia narzucane przez realia techniczne przemysłu motoryzacyjnego lat 1940. Większość nadwozi samochodowych wytwarzana była przez poddostawców (np. Briggs and Murray), którzy pod koniec wojny byli całkowicie "obłożeni" produkcją nadwozi dla Wielkiej Trójki. Willys musiał więc zwrócić się do tłoczni spoza branży, mogących jednak dostarczać tylko elementy o maksymalnej głębokości tłoczenia sześciu cali, tj. 152,4 mm. Z tego też względu Stevens zmuszony był ograniczyć głębokość wytłoczek dachu do nieco poniżej sześciu cali, a wytłoczek nadwozia - do 2,5 cala. Jego pomysłu "płytowe" boki kabiny w kolorze kremowo-brązowym wizualnie przypominały kratowo-panelową ornamentację z drewna wiązu amerykańskiego i mahoniu, stosowaną szeroko przez konkurencję - lecz za ułamek ceny. Całkowicie stalowa konstrukcja eliminowała potrzebę ciągłej konserwacji elementów drewnianych, w tym i okresowego politurowania - a dzięki usztywniającym strukturę karoserii przetłoczeniom blach, pojazd stawał się mocniejszy i bardziej bezpieczny.

Wraz ze zbliżającym się końcem wojny Willys-Overland rozpoczął przygotowania do cywilnej produkcji Jeep'a. Na bazie pojazdu pilotowego zmodernizowanej wersji militarnej (nazwanego CJ-1 - Civilian Jeep) oraz prototypu testowego CJ-2, w lecie 1945 roku powstała wersja produkcyjna CJ-2A Universal Jeep. Niedługo później z taśm montażowych w Toledo zaczął zjeżdżać skonstruowany przez Stevensa nowy Jeep Station Wagon - pierwszy całkowicie metalowy pojazd tego typu wyprodukowany i sprzedawany w USA.

Gdy w lecie 1946 Jeep Station Wagon dotarł do salonów sprzedaży - okazał się "strzałem w dziesiątkę". Jako jeden z niewielu nowych pojazdów produkcji powojennej budził zainteresowanie swoim wyglądem i ceną oraz w znacznej mierze - użytecznością. Okazywał się miły dla oka i portfela, a przy tym był przydatny niemal do wszystkiego. Niewielki rozstaw osi 2642 mm pozwalał wjechać i parkować prawie wszędzie, w środku mieściło się siedem osób, a wszystkie siedzenia - oprócz fotela kierowcy - były wyjmowane do przewozu większych przedmiotów. Bez tylnych siedzeń pojemność ładunkowa sięgała 2,7 m3 podczas gdy 1270-milimetrowa wysokość wnętrza była wobec konkurencji w zasadzie nieporównywalna. Uważany poprzednio za pojazd klasy niemal-luksusowej, ‘station wagon' stał się zaskakująco dostępnym cenowo i ekonomicznym w eksploatacji samochodem rodzinnym, zdobywając z miejsca akceptację klienteli.

Jeep Station Wagon był też pojazdem naprawdę niezawodnym. Dziełem "Barney" Roos'a było przednie zawieszenie wzorowane na układzie, jaki zaprojektował jeszcze w latach trzydziestych dla Studebakera - z zastosowaniem siedmio-piórowego resoru poprzecznego zamiast konwencjonalnych sprężyn śrubowych. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik "Go Devil" Willysa, uzupełniony w roku modelowym 1948 skonstruowaną przez Roos'a sześciocylindrową jednostką "Lightning". Ważnym wydarzeniem było wprowadzenie w roku 1949 modeli z napędem 4x4 i powiązanie tego rozwiązania z samochodem osobowym, co stało się sztandarowym atrybutem pojazdów marki Jeep.

Trafnie opisywany jako "Jeden z najważniejszych samochodów w historii" Jeep Station Wagon pozostał w produkcji aż do wczesnych lat 1960. Jego następcami są Jeep Wagoneer oraz kolejne pojazdy rekreacyjno-użytkowe (SUV) Jeep'a - reprezentujące nowy wymiar komfortu, osiągów i funkcjonalności. A za wszystkim stoi Jeep Station Wagon, naszkicowany ponad 60 lat temu przez Brooks Stevensa pewnego mroźnego dnia w Toledo.

Kiedyś i obecnie

Jeep Station Wagon 1949 Jeep Cherokee 2008
Rozstaw osi 2650 mm 2695 mm
Długość 4440 mm 4493 mm
Masa własna 1429 kg 1905 kg
Silnik (przykładowy) 4-cylindrowy, rzędowy L-head V-6 SOHC
Moc silnika 63 KM (47 kW) 210 KM (157 kW)
Pojemność skokowa 2,2 litra (2199 cm3) 3,7 litra (3700 cm3)
Średnica cylindra x skok tłoka 79,0 x 111,0 mm 93,0 x 91,0 mm
Stopień sprężania 6,5 : 1 9,7 : 1
Skrzynia biegów manualna 3-stopniowa, 2-stopniowa skrzynka rozdzielcza automatyczna 4-stopniowa z nadbiegiem
Zawieszenie przednie: oś sztywna, resor piórowy
tylne: resory piórowe przednie: niezależne, sprężyny śrubowe
tylne: sprężyny śrubowe, wahacze wleczone
Hamulce przednie i tylne: hydrauliczne, bębnowe przednie i tylne: tarczowe z układem przeciwblokowania ABS





Źródło: Chrysler, Informacja Mototarget
Data dodania: 09.03.2008

Adres artykułu:

Losowa galeria:
3 Rajd Magurski


© Copyright 2002 - 2011 by Moto.net.pl